Mariannes råd till alla klarspråkare

Här kommer ett par goda råd från Marianne Sterner, språkkonsult på Riksbanken, som nu går i pension. Marianne tillhör den första kullen språkkonsulter som påbörjade utbildningen 1978.

Porträtt av en kvinna som ser glad ut.

Marianne Sterner. Foto: Lisa Gustafsson, Riksbanken

Kära skribent! Det räcker inte att du kan ditt område – du måste kunna förmedla dina kunskaper och förslag så att dina mottagare förstår vad du vill och varför. Om du inte lyckas med det blir kommunikationen meningslös.

Vi klarspråkare ska säga samma sak till oss själva. Det räcker inte att vara en fena på kommunikation och mottagaranpassning, vara stilsäker och ha en bländande språkkänsla om du inte kan förmedla dina kunskaper till skribenter och talare.

Hur gör man det då? Få skribenterna att känna sig viktiga. Fråga vad de vill med sitt skrivande. Utgå från att skrivande är roligt. Ta fasta på det som de lyckas bra med och hjälp dem att utveckla det. Få dem att känna att du står på deras sida och att de tjänar på att skriva bättre. Då blir de villiga att ta emot dina verktyg och får känna glädjen i att få fram budskapen samtidigt som de impar på chefer och kollegor.

När jag började som språkkonsult på 80-talet var kanslisvenskan i fokus. Nu är problemet oftare osäkra skribenter som döljer sig bakom vaga eller abstrakta formuleringar och allmän språklig märkvärdisering. Dessutom ser jag fler röriga eller ofullständiga tankegångar. Min gamla käpphäst är lika aktuell nu som då: Det som gör en text svår att förstå är inte alltid det som står i den, utan det som inte står. Det som skriben­ten förutsätter att läsaren redan vet och förstår. Det behöver vi påminna skribenterna om!

Marianne Sterner
Språkkonsult, Riksbanken